Friday, November 16, 2007

Uppsåtsrekvisit för aga?

Gör lagen någon skillnad på dask och smisk? Får man slå ett barn på fingrarna ifall dessa fingrar är på väg ner i en kakburk eller mot ett strykjärn? Handlar inte barnaga i dagligt tal just om våld med ett syfte/uppsåt?

Jag är nyfiken på ifall en fällande dom för barnmisshandel kräver att uppsåt påvisats.

Dessutom säger min sambo, som är bevandrad i juridikens dimmor, att kränkning är en viktig komponent i just bedömningen av barnmisshandelsfall.

I den rapportering jag såg i SVT om veckans dom i Ystads tingsrätt nämns varken kränkning eller uppsåt, även om jag nu ser att såväl DN som Gefle dagblad tog upp kränkningsspåret.


En vacker dag ska jag i alla fall leta efter både kränkning och uppåtsrekvisit i brottsbalken, för att stilla min nyfikenhet. Kanske är grejen den att kränkningen hör hemma i föräldrabalken, inte brottsbalken. Kanske är detta mycket svårare än jag först tror.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home